Hjem Centralforeningen for stampersonel

”Jeg ved, hvordan du har det” – og andre sætninger, der kan gøre dig til terrorist

For terrorgruppen ISIL er Facebook, Youtube og Twitter helt afgørende veje til at rekruttere hellige krigere og sprede budskabet om Kalifatet. Men hvad er det, ISIL gør, der tiltrækker unge mennesker fra hele verden?

Fredag 29/01 2016 - Int. missioner - NATO | Af Kenneth Skov Jensen

Efter terrorangrebene i USA 11. september 2001 udsendte Al-Qaedas leder Osama Bin Laden med jævne mellemrum videoer med sin propaganda til hele verden.

De var grynede og amatøragtige, men de var også særdeles effektive til at rekruttere hellige krigere og sprede Al-Qaedas budskaber om hellig krig.

Spol godt et årti frem. Osama Bin Laden er her ikke længere, og de grynede, amatøragtige videoer er udskiftet med velkomponerede hd-videoer med 3D-effekter lavet af radikaliserede unge der er vokset op med internettet og sociale medier, og som forstår at udnytte teknologien til fulde.

Det er ikke længere håndholdte mikrofoner og en AK47 i baggrunden. Videoerne viser vold, krig og mord og deles på sociale medier til mange tusinde følgere lige så hurtigt, som de kan produceres. Alt sammen en del af propagandamaskinen i terrorgruppen ISIL (eller Islamisk Stat)

Men hvordan gør de? Og hvorfor virker det?

- ISIL bruger en klar strategi, når de rekrutterer. Det sker absolut ikke tilfældigt, fortæller den amerikanske forsker J.M. Berger, som torsdag gæstede Forsvarsakademiet til et oplæg om ISILs brug af Sociale medier.

J.M. Berger har i flere år studeret ISILs adfærd på sociale medier, som han kalder helt afgørende måder for ISIL til at rekruttere hellige krigere eller ”ensomme ulve”, der er villige til på egen hånd at udføre terrorangreb. Og det er den nok mest effektive måde at sprede budskabet om det strenge islamistiske sharia-kalifat, gruppen ønsker at skabe i Mellemøsten.

Kom til Jihad
”Til alle mine brødre i vesten. Jeg ved, hvordan I har det. I jeres hjerter føler I jer deprimerede. I føler, at I ingen ære har. Jeg har haft det lige sådan”. Sådan lyder det fra den britiske ISIL-kæmper Abu Bara’ al-Hindi i propagandavideoen ”There Is No Life Without Jihad” fra 2014, hvor man i en lang sekvens ser hellige krigere fra en række vestlige lande fortælle, hvorfor de nu befinder sig i Syrien.

Han fortsætter: ”Kuren mod depressionen er Jihad”. ”Kom til Jihad og føl den ære, vi føler. Føl den lykke, vi føler”, siger han til kameraet siddende i en solbeskinnet lund omkranset af svajende buske med lysegrønne blade og sin AK47-riffel let liggende hen over venstre skulder.

Det er sætninger som disse, der kan gøre unge mænd og kvinder til sympatisører, hellige krigere eller terrorister. For det er her, sociale medier som Facebook, Youtube og Twitter for alvor bliver effektive for ISIL.

- De vil ikke bare have folk til at se videoerne. De holder øje med, hvem der kommenterer og deler videoerne, og så tager de kontakt med det formål at afgøre, om det er en person, de kan rekruttere, fortæller J.M. Berger.

Altid tilgængelige
På internettet er det muligt at møde ligesindede på ingen tid. Hverken geografi eller sprog er længere en barriere, og ISIL skubber deres budskaber ud på både engelsk, tysk, fransk og russisk, fordi de har sympatisører over hele verden.

J.M. Berger fortæller, at ISIL har foretrukket Twitter, fordi det har været en meget simpel platform for dem til at gøre opmærksom på sig selv og at se, hvem der deler deres budskaber. Alt sammen organiseret i Twitters hashtags som eksempelvis #AllEyesonISIS (Alle øjne på ISIL red.)

I 2014 blev der registreret over 40.000 konti som ISIL eller deres støtter anvendte til at fortælle om angreb eller dele andre oplysninger. Twitter begyndte derefter at suspendere konti og i dag er tallet noget nærmere 30.000 og måske 20.000, hvoraf 2.000 til 3.000 er på engelsk.

J.M. Berger forklarer, at ISIL typisk kommer i kontakt med folk på en af to måder. Der er dem, der af interesse selv opsøger ISIL på Facebook, Twitter eller youtube, fordi de føler sig draget enten af fantasien om kalifatet og et bedre liv eller af den rå vold i videoerne. Og så er der dem, som ISIL selv er ude og opsøge.

- Vi har eksempler på, at ISIL for eksempel besøger afdødes mindesider på sociale medier, fordi de ved, at sårbare og ensomme mennesker er lettere at rekruttere, siger J.M. Berger.

Hvor Al-Qaeda har været meget strenge med, hvem de lukker ind (Kræver godkendelse fra andet medlem samt op til flere års træning red.), er ISILs barre meget lavere.  De går decideret efter folk med mentale sårbarheder, og de er mere ligeglade med, om man er sunni- eller shiamuslim – eller overhovedet muslim til at starte med.

Manual for rekruttering
Uanset hvem der finder hvem, har J.M. Berger identificeret, hvad man kan kalde ISILs fem-trins manual for rekruttering.

Den første kontakt er en kommentar på Facebook til et opslag eller et svar på Twitter til noget, du har delt. Dernæst vil de i tiden efter altid være tilgængelige for dig.

- De er organiseret sådan, at de faktisk danner et mikro-samfund om dig af omkring 20 personer, som hele tiden er der for dig og forsøger at holde samtalen i gang. Af de 20 mener vi, at 2 til 3 får direkte instrukser fra Syrien, mens de andre er sympatisører, siger J.M. Berger.

Rekrutteringen er en intens personlig oplevelse, fordi ISIL er dygtige til det, og fordi de anerkender den skræddersyede tilgang til sårbare eller ensomme unge mennesker. De er dygtige til at udnytte følelsen af ikke at passe ind i samfundet, ikke at føle sig respekteret og at ville noget bedre med sit liv. Og de er dygtige til at sælge Islam, Kalifatet og Jihad som løsningen på de følelser.

- På et tidpunkt ændrer samtalen sig, og de vil opfordre til, at man trækker sig fra sine andre netværk. De kan sige, at de ikke er rettroende muslimer i den lokale moské, at venner og familie ikke forstår én. På den måde minder teknikken meget om det, man ser fra en kult, siger J.M. Berger.

Det er også på dette tidspunkt, at den man har kontakt med fra ISIL vil foreslå, at samtalen skifter fra sociale medier til private eller krypterede kommunikationsformer som e-mail eller WhatsApp, så myndighederne får sværere ved at følge med. Hele processen munder ud i rekrutteringens endelig mål. Nemlig at afdække, hvad du er villig til at gøre for ISIL.

- De vil opfordre til at man lader sig rekruttere til kalifatet. Vil du ikke rejse til Syrien, så vil de opfordre dig til at angribe i dit hjemland som ”ensom ulv”, men fornemmer de, at de heller ikke kan få dig til det, vil de opfordre til cyber-aktivisme, altså at tage del i deres propaganda, siger J.M. Berger.

Det er uvist, hvor mange krigere, det er lykkedes at rekruttere til ISIL i Syrien, men der er en lang række sager alene fra Danmark. Listen over angreb fra såkaldte ”ensomme ulve”, hvor ISIL senere har taget skylden er efterhånden lang, og på de sociale medier har gruppen stadig mange tusinde sympatisører.

 Hver gang et nyt angreb finder sted, som medierne rapporterer om, er det med til at styrke fortællingen om Kalifatet og Jihad, og til at terrorgruppen kan komme i kontakt med nye potentielle rekrutter.

- Deres ideologi er gammeldags, men de lever i den moderne tidsalder. Ved at forstå deres proces på sociale medier kan vi modarbejde dem, siger J.M. Berger.

ISIS, ISIL eller Islamisk Stat?

På CS Bladet omtaler vi terrorgruppen ved navnet ISIL (Islamisk Stat i Irak og Levanten). Det gør vi, fordi det er den officielle danske betegnelse, som Forsvarsministeriet har valgt at anvende. Forklaringen på det er, at Danmark ikke ønsker at anerkende ISIL som en stat.

I medierne kalder mange gruppen for Islamisk Stat, mens de også særligt i udlandet kendes under navnet ISIS (Islamisk Stat i Irak og Syrien).

Dem der ønsker at nedgøre ISIL kalder også gruppen ved det arabiske ord Daesh, som faktisk er forkortelsen for terrorgruppens fulde arabiske navn, "al-Dawla al-Islamiya al-Iraq wa al-Sham". Men samtidig kan Daesh også forstås som en krænkende betegnelse. Alt efter hvordan det udtales på arabisk, kan det betyde "at trampe på og knuse" eller "en selvretfærdig der tvinger sin holdning ned over andre".

J.M. Berger

J.M. Berger
Journalist, forfatter og forsker i ekstremisme og radikalisering
Har skrevet bøgerne ISIS: The State of Terror (2015) og Jihadi Joe: Americans Who Go to War in the Name of Islam (2011)
Følg ham på Twitter: @IntelWire

Hvad vil ISIL på sociale medier?

Hvad vil ISIL på sociale medier
- De vil sprede deres budskaber om Jihad og Kalifatet
- De vil rekruttere blandt dem, der ser og deler deres budskaber og videoer
- De vil organisere fælles aktioner

Hvad vil ISIL rekruttere til?

Hvad vil ISIL rekruttere til?
- Foreign Fighters som rejser til Syrien for at kæmpe for Kalifatet
- Ensomme ulve som gennemfører terrorangreb i deres hjemlande i ISILs navn
- Cyber-aktivister der tager del i at dele ISILs propaganda

Hvad gør ISIL?

Hvad gør ISIL?
- De tager kontakt, fordi du har delt eller kommenteret deres indhold på sociale medier
- De skaber et mikro-samfund omkring dig online og er altid tilgængelige for dig og taler med dig
- De holder samtalen kørende om Islam og Jihad og opfordrer dig til at trække dig fra dine nuværende netværk
- De opfordrer til at samtalen skifter til mere private kommunikationsformer for at skjule sig for overvågning
- De forsøger at overtale dig til at blive foreign fighter, ensom ulv eller cyber-aktivist