Hjem Centralforeningen for stampersonel

Australien udvikler flotation til deres Seahawk

Det danske flyvevåben bør stå forrest i køen, hvis australierne monterer flotation på deres MH60R Seahawk. Det handler om sikkerhed og arbejdsmiljø, mener CS formand

Tirsdag 24/01 2017 - Flyvevåbnet - Materiel | Af Kenneth Skov Jensen

Den australske regering har investeret 4 mio. australske dollars svarende til 21 mio. kr. i at udvikle flotation til helikoptere i det australske forsvar. Dette inkluderer også MH-60R Seahawk, som Danmark også har købt, skriver netmediet OLFI.

- CS vil holde skarpt øje med, hvad australierne gør. For hvis der kommer flotation på deres forsvars Seahawk, er det oplagt, at vi lægger pres på, at forsvaret gør det samme i Danmark, siger CS formand Jesper K. Hansen.

Udsigten til dagligt at skulle hænge i et tonstungt metalskrog over iskoldt hav uden flotation system, har lige siden indkøbet blev officielt været kilde til bekymring blandt besætningerne i flyvevåbnet.

Valget af Seahawk har samtidig været et bevidst fravalg af flotation, fordi det ikke er en del af sikkerhedsudstyret på helikopteren. Vurderingen er, at en eventuel udrustning af Seahawk med flotation system ikke i praksis vil medføre forøget overlevelseschance for besætning og medflyvende personel, såfremt helikopteren skal foretage en nødlanding på vand.

Forsvarets forklaringer har CS stillet sig meget kritisk overfor på besætningernes vegne.

- Forsvaret går normalt meget op i de ansattes sikkerhed, og derfor kan jeg sagtens forstå, hvis besætningerne i denne sag føler, at økonomi er vægtet over deres sikkerhed, udtalte Jesper K. Hansen allerede i 2015 til CS Bladet.

Samme synspunkt gentager formanden i dag.

- Det her handler om sikkerhed og om arbejdsmiljø. Forsvarets ansatte skal kunne være trygge ved det materiel, de arbejder med. Og da særligt når vi taler om en helikopter, der kommer til at bruge det meste af sin flyvetid over vand, siger Jesper K. Hansen.