Hjem Centralforeningen for stampersonel

Uddannelse skaber sikkerhed

Leder af forman Jesper K. Hansen, CS Bladet 5

 

Mens du læser det her, er politikerne i fuld gang med at forhandle et nyt forsvarsforlig på plads. Ja, måske er det endda lige kommet. Men som det ser ud nu, forventes det at blive et forlig, der for første gang i mange år lover flere penge til Forsvaret. Det er også på tide, for det trænger vi i den grad til. Danskerne kan takke jer derude for at have sikret et effektivt forsvar for landets sikkerhed indtil nu. For mens Forsvaret er blevet effektiviseret – som politikerne ynder at kalde besparelserne – så er det jer, der har løst opgaven. Og I har ikke kun løst de opgaver, der i forvejen lå i et presset forsvar. I har også løst alle de opgaver, der er blevet tilført under det nuværende forlig. Og senest har 160 af jer loyalt og beredvilligt stillet op for at aflaste politiet.

Der er nye opgaver på vej. Det er der nok ingen tvivl om. Truslerne bliver ikke færre, og de kommer også nye steder fra. De nye opgaver vil give nye muligheder, nye kompetencer og forhåbentlig nye kollegaer. Og samtidig forventes det af jer, at I dygtige og kompetente. Men så forventer vi også, at politikerne tænker på os.

Her tænker jeg naturligvis på civile uddannelser, der kan tages sideløbende med og i relation til Forsvarets opgaveløsning, samt meritering af Forsvarets uddannelser til noget, der direkte kan overføres til det omkringliggende samfund.

Så når budgetanalysens anbefalinger i forbindelse med uddannelse falder på ”sidemandsoplæring”, ”on-the-job-training” og ”netop tilstrækkeligt” når det handler om vores kerneopgave, slår vi bremsen i. Der skal ikke herske tvivl om, at vi skal være super gode soldater – det kræver vi selv, og det kræver vores kollegaer – men det skal ikke være tilfældigheder, der afgør, om vi bliver gode soldater. Det må godt være sat i system, så sidemandsoplæring understøttes af noget andet uddannelse, der er kompetencegivende, og hvor vi har bevis for uddannelsen. Det kan nemlig godt have sine fordele at få færdigheder ved kollegaerne, fordi det bygger på erfaring. Og erfaring er værdifuld, men det kan være en svær størrelse at omsætte til den slags uddannelse, man får papir på. Jeg kan godt frygte, at det kan risikere at blive en lidt for tilfældig tilgang til løsningen af Forsvarets kerneopgaver. De kompetencer, I har og kommer til at få ved at løse de nuværende og kommende opgaver, skal ikke kun værdsættes inden for hegnet, men de skal også værdisættes, så de kan bruges uden for hegnet.

Vi skal stadig være rigtig dygtige og professionelle uniformerede og civile ansatte i Forsvaret, men vi kræver så omvendt, at der sikres muligheder for at kunne få fodfæste uden for hegnet, hvis vi på et tidspunkt ikke længere skal være i Forsvaret. Det er en mærkesag for mig at sørge for, at den uddannelse, I får i Forsvaret, skal give meritter, der direkte kan overføres til det omkringliggende samfund.

Vores lands sikkerhed beror på jeres kompetencer, men jeres kompetencer skal også give jer sikkerhed og tryghed på arbejdsmarkedet – uanset, om det er som civil eller militær. Uddannelse skaber sikkerhed, og det skal også gælde for ansatte i Forsvaret.