FES: Det niveau, vi ser i øjeblikket, er ikke i orden

fredag 16.oktober 2020 | Nyheder | Jane Munk |

Manglende og næringsfattig forplejning, mangelfuld rengøring og utilstrækkelig indkvartering har frustreret forsvarets ansatte i den seneste tid. Faktisk er utilfredsheden nu blevet så stor, at der nærmest er skabt en bevægelse på de sociale medier for at gøre opmærksom på problemerne.

CS startede i midten af september på at indsamle billeder og vidnesbyrd fra vores medlemmer, og vi opfordrer stadig medlemmer til at sende billeder med dato, sted og beskrivelse ind til os, hvis man oplever problemer på tjenestestederne. De henvendelser, vi har fået fra vores medlemmer viser tydeligt, at der er god plads til forbedring i forhold til både rengøring, indkvartering og forplejning.

– Det vi har set over den seneste tid, er forringelse på forringelse, og det flytter simpelthen fokus fra opgaveløsningen. Folk bliver frustrerede over at møde det her i deres dagligdag, siger CS formand Jesper Korsgaard Hansen.

– Ud over at Forsvarets medarbejdere bliver mødt med ringe forplejning, dårlige indkvarteringsforhold og mangelfuld rengøring, ser vi også et elendigt arbejdsmiljø for ISS-medarbejderne. Det er en situation, der skal handles på nu, siger han.

Niveauet er ikke i orden

Chef for kontraktstyringsafdelingen Jan Quist Jakobsen er enig i, at der er stor plads til forbedring, når det kommer til både forplejning, indkvartering og rengøring på forsvarets etablissementer.

– Det er vigtigt for mig at understrege, at det niveau, vi i øjeblikket ser, ikke er i orden, betoner han overfor CS.

Hos FES har man oprettet et operationsrum, hvor fageksperter og ISS mødes dagligt for at se det aktuelle situationsbillede for de enkelte tjenestesteder og håndtere her og nu-udfordringer.

– I operationsrummet forholder vi os til den aktuelle driftsstatus. Her kan vi se, at de primære indsatsområder her og nu er forplejning, rengøring og vedligehold. Inden for vedligehold har vi besluttet at prioritere de lovpligtige eftersyn. Det vil være her, vi tager fat først, siger Jan Quist Jakobsen.

Og der er tilsyneladende nok at tage fat på. En aktindsigt fra FES viser, at der gennemsnitligt blev klaget 17 gange om dagen over ISS rengøring, forplejning eller bygningsservice i 2019, skriver Fagbladet 3F.

Uden mad og drikke…

En af de store kritikpunkter fra forsvarets medarbejdere er den mad, der lige for tiden serveres på tjenestestederne. Kritikken lyder på, at maden er kedelig, at den mangler næring, og at der i nogle tilfælde heller ikke er nok mad, så nogle af medarbejderne må gå forgæves.

FES forklarer, at kantinerne i øjeblikket køres efter COVID-19-retningslinjerne udgivet af Forsvarets Sanitetskommando. Det betyder blandt andet, at der ikke er buffet, men portionsanretninger eller personale der øser maden op. Men man understreger, at der stadig skal være nok mad, en rimelig variation og den rette ernæringssammensætning.

– Jeg har set billederne på de sociale medier, og der er bestemt tilfælde, hvor jeg også selv ville have været utilfreds. Vi planlægger i øjeblikket et nyt menurul eller menuplan, om man vil. I den proces kommer vi blandt andet til at inddrage Værnepligtsrådet for at sikre, at der sammensættes en menuplan, der er i overensstemmelse med de behov, soldaten har på en aktiv arbejdsdag, siger Jan Quist Jakobsen.

Central løsning fungerer ikke  

Historier som, at det skal tage flere uger at få skiftet en pære, eller at man skal vente i månedsvis på en lille dims til kontoret eller værkstedet har gjort indtryk. Hos FES har man fået øjnene op for, hvor mange sager, der drukner i papirarbejde og administrativt bøvl, efter man har samlet Ejendomsstyrelsen i Hjørring i stedet for at have folk til at løse problemerne ude på de enkelte tjenestesteder.

Tilbage i maj var forsvarsminister Trine Bramsen også ude med en kritik af den centralisering, der er fundet sted:

– Der er noget med den organisering, der er i forsvaret lige nu. Der er et massivt problem, som jeg ser det. Man har simpelthen centraliseret for meget, sagde ministeren dengang til avisen Danmark.

Og det giver chefen for kontraktstyringsafdelingen ministeren ret i.

– Jeg vil sige, at der er blevet centraliseret for meget, og vi er kommet for langt fra opgaveløsningen. Det er en af de helt centrale grunde til, at vi ved årsskiftet indfører en ny decentral struktur, hvor vi fremover vil have etablissementspartnerelementer på de 28 største tjenestesteder – på samme måde som man kender det fra HR og IT- området i Forsvaret. Vi kommer tættere på opgaven, tættere på soldaten, og vi indgår i et tættere samarbejde med den lokale tjenestestedschef, der også får et medansvar for den lokale prioritering, siger Jan Quist Jakobsen.

Den nye model træder i kraft 1. januar 2021. FES kører i øjeblikket to pilotprojekter på henholdsvis Flådestation Frederikshavn og Ryes Kaserne i Fredericia.

Vigtigt at oprette en klage

Mange af de henvendelser, CS har fået fra medlemmerne, går på indkvarteringen i forsvarets bygninger, der i nogle tilfælde er af en sådan standard, at CS ikke mener, det lever op til kravene i tjenesterejseaftalen. Faktisk har CS anbefalet, at man fra forsvarets side begynder at indlogere medarbejderne på hotelværelser fremfor på forsvarets egne indkvarteringsmuligheder – ligesom man i øvrigt gør på alle andre offentlige arbejdspladser.

FES anerkender også, at der er stor forskel på forsvarets indkvarteringer og forklarer det med, at nogle af bygningerne er fra krigens tid, mens andre er bygget eller renoveret inden for de seneste år. Det ændrer dog ikke på, at man uanset hvor man bliver indkvarteret, kan man forvente et rent og klargjort værelse

– Vi gør en særskilt indsats for at følge op på rengøring af kvartererne. Kvartererne inklusive bad og toiletter skal fremstå opryddede, rene, indbydende og friske, så de umiddelbart er klar til brug. Ligesom sengen skal være redt. Det skal være en selvfølge. ISS har bekræftet, at de igen reder op i kvarterne, og vi i Ejendomsstyrelsen følger op på rengøringsstandarden i kvartererne med ekstra kontroller, forklarer Jan Quist Jakobsen.

– Vi har i september måned haft 8.000 bookinger af kvarterer og 11.300 overnattende. Der har i den forbindelse været 60 klager og de 49 af dem handlede om udlevering og aflevering af nøgler, og 11 klager beskrev manglende rengøring. Hvis vi udelukkende ser på de tal, tænker vi, at nøglehåndtering er det primære problem. Er det utilfredsstillende forhold, der møder en, vil jeg derfor opfordre til, at man tager sig tid til at oprette en klage – ellers bliver vores billede af situationen misvisende, og vi kommer til at handle på et forkert grundlag.

Del denne artikel:

FacebookEmailTwitter

Tilbage til oversigt