Sergentskole får strakspåbud fra Arbejdstilsynet grundet mobning

fredag 25.oktober 2019 | Nyheder | | Foto: Forsvarsgalleriet

Skolesektionen ved Hærens Sergentskole i Varde har fået et såkaldt strakspåbud fra Arbejdstilsynet. Begrundelsen for påbuddet er mobning. Det skriver netmediet OLFI, som også har fået indsigt i den afgørelse, som Arbejdstilsynet har sendt til Forsvaret og Forsvarsministeriets Styrelser.

I påbuddet er der beskrevet eksempler på nedgørelse, forsøg på manipulation, trusler, bagtalelse, klikedannelse, udelukkelse fra det sociale fællesskab og ignorering.

Ifølge påbuddet har mobningen stået på I flere år.

Et strakspåbud betyder, at Sergentskolen skal reagere på påbuddet omgående. Sergentskolen fik påbuddet den 3. oktober, og forsvaret udtaler til netmediet OLFI, at man er i gang med at komme problemerne til livs. Blandt andet med hjælp fra Forsvarets Center for Arbejdsmiljø, som har været på besøg på skolen. Skolen har frem til den 4. november til at komme med en plan for en løsning.

– Vi håndterer sagen, og så skal vi have klinket skårene. Der er to ansættelser på vej i staben, som gør, at vi bedre vil være i stand til at håndtere situationen. På den baggrund er jeg fortrøstningsfuld for, at vi snart kan se fremad og forhåbentlig komme styrket ud af det her, siger Peter Nielsen, der er oberstløjtnant og chef for Hærens Sergentskole til OLFI.

Sagen fra Hærens Sergentskole står ikke alene. Den seneste tid har adskillige historier om mobning og chikane i Forsvaret set dagens lys, og krænkende adfærd er kommet på dagsordenen hos Forsvarets ledelse, Forsvarsministeren og i diverse samarbejdsudvalg.

Nyheden om påbuddet fra Arbejdstilsynet ærgrer CS formand Jesper Korsgaard Hansen.

– Det er en trist sag, der bestemt ikke er værdig for en vidensbaseret arbejdsplads, som skolen er. Alle må tage et ansvar, lige fra ledelsen og til den enkelte ansatte og kollega, siger han.

I påbuddet fra Hærens Sergentskole står det blandt andet beskrevet, at det ikke er alle på arbejdspladsen, der føler at der foregår mobning. Ifølge definitionen er det dog sådan, at det er den krænkedes oplevelse, der bestemmer, om der er tale om krænkelse – eller i dette tilfælde mobning – eller ej.

– Nogle føler sig krænket, og det er ikke til diskussion, da det kun er den enkeltes opfattelse af situationen, der afgør det, siger Jesper Korsgaard Hansen og tilføjer, at det nu handler om at se på løsninger. Og de løsninger skal komme indefra.

– Løsningen skal findes internt på skolen, da det er dem, der skal arbejde videre med en løsning. Derfor er det vigtigt, at de selv har været med til at definere den.

– Det rigtige sted at få drøftet løsninger, vil være i samarbejdsudvalget. Her vil der være rum for løsningsorienteret drøftelse, således at skolen kan komme videre. Muligvis vil det være muligt for skolen at tale politik og retningslinjer, som imødekommer fremtidige episoder, lyder det fra CS formand.

Del denne artikel:

FacebookEmailTwitter

Tilbage til oversigt