Kom med ombord på EH-101-Merlin helikopter

28. april 2025 | Stine Lintrup

Hvordan føles det at sidde i en redningshelikopter hen over den jyske hede?

CS har været med ombord på Merlin EH-101. Kom med helt tæt på maskinen, mandskabet og luften under rotorbladene i vores billedreportage fra en arbejdsdag ombord på Merlin EH-101. 

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

I Danmark er der altid tre redningshelikoptere på vagt i helholdsvis Aalborg, Skrydstrup og Roskilde. En fjerde kan indsættes på Bornholm, hvis der eksempelvis er varslet en alvorlig storm eller andet, der vil besværliggøre redning fra en af de tre andre stationer.

EH101 kan også operere fra Søværnets fregatter, støtteskibe, inspektionsskibe og inspektionsfartøjer.

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

Besætningen består altid af seks. To piloter, en radiooperatør, en redder, en tekniker og en læge. De møder i vagter på 72 timer, og mens de er på vagt, må de ikke forlade stedet. 

Fra alarmen går, til helikopteren er i luften, må der maximalt gå 15 minutter om dagen og 30 minutter om natten.  

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

EH101-helikoptere bliver brugt som redningshelikoptere og til taktisk transport af soldater, men helikopterne kan også indsættes til andre transportopgaver eller til støtte for politiet eller specialoperationer.

Foruden egentlige redningsoperationer omfatter redningsopgaverne også eftersøgninger, og transport af patienter fra de mindre øer til hospitaler på fastlandet.

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

Tom er tekniker, redningssvømmer og lægeassistent på EH101.

– Hver gang jeg bliver kaldt ud, er det en fed oplevelse. Men opgaver med børn er klart de sværeste, siger Tom.

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

Et andet CS-medlem ombord er redder og lægeassistent Gilbert. Han har bl.a. reddet en lille pige på syv, da hun pludselig fik hjertestop, fået adskillige vinterbadere sikkert i land, været ude til synkede fiskekuttere og fundet en kvinde der begik selvmord og hoppede overbord fra en  færge. 

Her viser han, hvordan LUCAS-maskinen, til at give hjertemassage ombord, fungerer. 

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

Ombord på EH 101 kan man næsten alt, bare ikke operere. Lægen og lægeassistenten kan f.eks. lægge patienten i respirator, give hjertemassage og køre elektrokardiogram. Efter man begyndte at flyve med EH101 er overlevelsesgraden på hjertestop steget med mere end 30%.

Skal en patient overflyttes fra et hospital til et andet, er der på EH 101 plads til at køre hele hospitalssengen inklusiv patient, læge og sygeplejerske ind i helikopterens haleparti. 

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

Hver gang EH-101 har været ude på en redningsaktion til havs, gemmer besætningen det udstyr, den forulykkede er fundet i. Dels som et minde over alle de opgaver, medarbejderne på EH-101 løser, men også fordi tomme luftmadrasser på havet kan skabe bekymring og give unødvendige opkald.

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

Luftmadrassen, hvor EH-101 reddede tre børn, der var drevet til havs. 

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

-Det er det fedeste job. Det giver så meget mening, siger Kristian, der er flyverspecialist og bl.a. har været udsendt til Afghanistan med EH-101.

Placeholder Image 1
Fotograf: Stine Lintrup

Fakta om EH-101 Merlin

  • Antal i Danmark: 14
  • Har hjemme: I Eskadrille 722 under Helicopter Wing Karup
  • Missioner: Afghanistan i 2014-2015, Mali i 2020 og i Irak i 2022.
  • Fremstillet: AgustaWestland
  • Jomfruflyvning: Fløj første gang i 1987
  • Længde: 22,8 meter
  • Spændevidde: 18,6 m (rotordiameter)
  • Højde: 6,7 meter
  • Vingeareal: 271,72 m²
  • Halerotordiameter: 4 meter
  • Tomvægt: 10.600 kg
  • Lasteevne: 5.000 kg
  • Maksimal startvægt: 15.600 kg
  • Motor: 3×Rolls Royce Turbomeca RTM322-01 turboskaftmotorer
  • Motorydelse: 1.725 kW hver
  • Tophastighed: 309 km/t (167 knob)
Søg