To sager om muligt brud på CS’ organisationsaftale skal nu afgøres ved domstolene
af Jane Munk & chefkonsulent Marianne Anker Bechmann
CS har i de seneste par år oplevet et stigende pres fra FPS (Forsvarsministeriets Personalestyrelse) i forhold til vores organisationsaftale. Dette har ført til, at to konkrete sager nu ender i en faglig voldgift.
Sagerne tegner et billede af, at man fra FPS’ side forsøger at omgås organisationsaftalen, når det handler om at sætte soldater fra det manuelle niveau ind i sergentstillinger.
Siden man indførte ansøgningssystemet i Forsvaret, har det været sådan, at hvis en medarbejder fra stampersonelgruppen søger og får en stilling på et højere niveau uden at have de nødvendige uddannelsesmæssige forudsætninger, indgås der en uddannelsesaftale. I perioden frem til, at medarbejderen opfylder uddannelsesaftalen, får medarbejderen løn og pension i henhold til den højere stillings funktionsniveau. Det vil sige, at medarbejderen aflønnes som sergent, hvis der er tale om en sergentstilling. Når betingelserne i uddannelsesaftalen er opfyldt, kan der ske en udnævnelse.
Senest i forbindelse med opslag af gruppeførerstillinger i Totalforsvaret har FPS udfordret vores organisationsaftale. Stillingerne var slået op som korporalstillinger, hvilket CS opponerede imod, da en gruppeførerstilling er en lederstilling på M200-niveau. Det anerkendte FPS og slog stillingerne op som sergentstillinger, dog med det aber dabei, at FPS forbeholdt sig retten til at ansætte personel uden en grundlæggende sergentuddannelse i gruppeførerstillinger, såfremt der ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkelte ansøger kan konstateres, at ansøgeren vil kunne gøre fyldest i stillingen. Hvorvidt en ansøger skal tilbydes yderligere uddannelse og udnævnelse, mener FPS, er et led i Forsvarets ledelsesret. Der er vi lodret uenige!
– En aftale er en aftale, og organisationsaftalen er selve grundstenen i de aftaler, som vi laver med arbejdsgiver. Det er den, der fastlægger løn og vilkår for vores medlemmer, og det er derfor fuldstændig uhørt, at man forsøger at omgås den på den måde, som vi har set eksempler på. Her er vi nødt til at sætte foden hårdt ned, og tage sagerne hele vejen til faglig voldgift og dermed til domstolene, hvis vi ikke kan blive enige med arbejdsgiver, siger CS formand Jesper Korsgaard Hansen.
– Det er vigtigt at understrege, at de her sager ikke handler om, at vi ikke gerne vil se gode karrieremuligheder for konstablerne. Det vil vi gerne. Men der er en grund til, at nogle stillinger er sergentstillinger og andre er konstabelstillinger. En medarbejder, der for eksempel sidder i en sergentstilling skal aflønnes som en sergent – og hvis vedkommende ikke allerede er uddannet til stillingen, skal der i det mindste være lagt en plan for at få uddannelse og udnævnelse på plads hurtigst muligt.
Sag 1 – Konstabler i sergentstillinger i Hæren
Sidste år indgik FPS et forståelsespapir med HKKF. I dette forståelsespapir fremgår det, at HKKF og FPS mener, at hærens konstabler, overkonstabler og korporaler efter ansøgning kan ansættes i en sergentstilling og honoreres efter HKKF’s organisationsaftale frem til udnævnelse.
CS mener, at det er et klart brud på vores organisationsaftale, og derfor har CS stævnet FPS i sagen, og vi forventer, at det kommer for en domstol i 2024.
Sergentstillinger er mellemlederniveau, og ligger derfor indenfor CS’ forhandlingsområde. Vores organisationsaftale omfatter sergentelever, sergenter, oversergenter, seniorsergenter og chefsergenter i Hæren, Søværnet og Flyvevåbnet, samt konstabler i Søværnet, Flyvevåbnet og Beredskabsstyrelsen. Derfor mener vi ikke, at man kan ansættes i en sergentstilling efter HKKF’s organisationsaftale, da de alene organiserer hærens konstabler, overkonstabler og korporaler.
Sag 2 – Sirius Patruljen
CS har stævnet FPS i endnu en sag, der også handler om, hvem der kan placeres i hvilke stillinger. Denne gang er det ved Sirius Patruljen, Station Nord og Mestersvig. Her har FPS de seneste år praktiseret – og pr. 1. januar i år besluttet – at stillingerne som patruljefører og stationsspecialist ikke længere behøver være sergentstillinger, men at man i stedet kan ansættes på de vilkår, som man kommer med.
Det er FPS’ opfattelse, at de kan gøre dette indenfor ledelsesretten, men det er vi i CS ikke enige i. Siden oprettelsen af Siriuspatruljen i 1950 har stillingerne været sergentstillinger, og dermed hørende ind under CS’ organisationsaftale. Der er ikke blevet ændret i stillingsindholdet, så derfor er stillingerne efter vores opfattelse stadig sergentstillinger.